Mielenterveys- ja päihdepalveluissa käyttöön asiakasmaksu käyttämättä ja peruuttamatta jääneistä ajanvarauksista

Julkaistu 11.2.2020 klo 13.48

 

Tiedotetta täydennetty 18.2.2020
 

Lapin sairaanhoitopiirin mielenterveys- ja päihdepalvelujen avohoidon poliklinikoilla otetaan käyttöön maaliskuun alusta alkaen maksu peruuttamatta ja käyttämättä jääneistä asiakkaan varaamista vastaanottoajoista.

Jos varattua aikaa ei peruuteta kolmea vuorokautta ennen, peritään peruttamattomasta ajanvarauksesta asiakasmaksu, joka on suuruudeltaan 50,80€. Muutoin hoito mielenterveys- ja päihdepalveluissa on edelleen maksutonta. 

Poisjäännistä voi ilmoittaa myöhemminkin, jos on hyväksyttävä syy.
Asiakas voi perua vastaanottoaikansa edeltävänä päivänä, jos on sairastunut tai on joku muu ylitsepääsemätön este saapumiselle. Jos asiakas ei tule vastaanottoajalle ja ei ole perunut aikaansa, häntä yritetään tavoitella puhelimella. Tällöin käynti voi korvaantua puhelinkeskustelulla.

Asiakasta muistutetaan vastaanottoajasta kaksi kertaa.  Tekstiviesti tulee kolme päivää ja päivää ennen varattua vastaanottoaikaa. 

Asiakasmaksusta on mahdollisuus reklamoida 14 päivän kuluessa. 

Mielenterveys- ja päihdepalveluissa peruuttamattomia ja käyttämättömiä ajanvarauksia syntyy kuukausittain 400–500.  Peruuttamatta jääneitä käyttämättömiä aikoja ei ole ollut mahdollista tarjota toiselle asiakkaalle, jolloin työntekijäresurssejakaan ei ole voitu hyödyntää tehokkaasti.

Mielenterveys- ja päihdepalveluissa toivotaan, että asiakkaat saapuvat varatuille vastaanottoajoille, jolloin palveluresursseja voidaan käyttää tehokkaasti kaikkien potilaiden parhaaksi. 

Lisätietoja

Johanna Erholtz
p. 040 730 3364
johanna.erholtz@lshp.fi
Vs. tulosaluejohtaja
Mielenterveys- ja päihdepalvelut
Lapin sairaanhoitopiiri